Dagbokstext juli 2016

Psalm 181:2

Smultronstraw

Fredag 1 juli
Dominic, Birgitta och jag for till Sollentuna kyrka. Det var begravningsgudstjänst så vi kom inte in i kyrkan men vi hittade mina föräldrars grav samt min brorsdotter Cecilias grav.
Sedan vandrade vi i moraset vid gamla Tallbacken, där jag bodde som barn. Det går numera en promenadväg utmed stranden av sjön Norrviken så vi hade enstaka glimtar av sjön. Tack vare denna moderna stig kunde jag gå med lätthet. Däremot vågade jag mig inte in bland vilda snår på kullen där huset där jag bott som barn legat men Birgitta och Dominic var upp.
Vi åt lunch på ett trevligt ställe i Sollentuna Centrum.
Samling på Aspvägen kl 18 till Japaninspirerad familjefest. Först drinkar och tilltugg, sedan miso-soppa, och sedan diverse rätter, stekt äggplanta, majskolvar, en sallad med böngroddar och mycket annat, en krispig sallad, diverse såser, kycklingspett (yakitori) oxkött (yakiniku) sjögräsplattor (lori). Per hade verkligen gjort sig stort besvär, delvis assisterad av Niklas. Framför allt var det en underbar jordgubbstårta av Niklas tillverkning som efterrätt.
Björns pojkar tillbringade en stor del av tiden vi andra satt vid matbordet med att simma och dyka i poolen. Festen avslutades vid halv elva då Patrik och Minori samt Björn, Gunilla och pojkarna drog hemåt.
Lördag 2 juli
Ramlade ur sängen på natten men slog mej bara lite.
Jag var lat hela dagen, satt och läste. Mina fyra barn var tillsammans och körde och tittade på Filip som spelade fotboll med sitt lag.
Middag kl åtta. Torsk, grönsaker, och som efterrätt en vegantårta av Niklas' tillverkning. Nötbotten, cheesecake gjord på blötlagda cashewnötter som tillsammans med kokosolja bildar en gräddig och krämig vegansk “cream cheese” som håller ihop kakan, blåbär i topplagret.

Söndag 3 juli
Gud är en bön i mitt huvud då jag vaknade till på morgonen.
Birgitta och Dom reste kl åtta mot Flyget som ska ta dem hem till England.
. JO Tina och jag for från Helenelund kl halv tolv och kom till Ljusdal halv fem. På vägen åt vi lunch/middag på Tönnebro krog.
Klockan elva på kvällen - 20 minuter efter solnedgång - var det fortfarande helt klart och mycket ljust. Det är svensk sommar när den är som bäst!

Måndag 4 juli
JO och Tina kom strax efter tio. Vi gjorde kaffetermos. Körde till Hornslandet, först mot det västra naturreservatet vid Kuggörarna och en parkeringsplats där vi tog fram vår termos och fikade. JO och Tina gick ner till stranden och såg den urgamla tallen samt Nicklas grotta. Jag stannade på parkeringen, det var inte någon promenad genom skogen lämplig för rollator precis! Jag försökte ta några naturfotos.
Sedan for vi till Hölick, där vi sökte efter havsutsikt utåt Bottenhavet, men jag klarade inte att ta mig upp på höjden vid kapellet. Hölick är en gammal fiskarby med gamla stugor och ett kapell, numera en populär campingplats och badstrand.
Tillbaka tog vi vägen genom Hudiksvall där vi åt på Old Texas i hamnen, en restaurang som satsar på bra kött.
Kaffe hemma hos mej på balkongen. Sedan de åkt öppnade jag dagens fotografier.

Tisdag 5 juli
JO och Tina tittade in vid halv tolv. JO hade haft ont i en fot men fått den omsedd direkt hos en fotklinik. De var hos Tinas gamla vän Anita hela resten av dagen.
Jag har en så konstig känsla av att jag är borta, har inte landat här hemma ännu.
Skön ljus kväll med klar himmel vid solnedgångstid.

Onsdag 6 juli
JO och Tina kom framemot klockan elva. Vi fikade på min nybakta sockerkaka.
Sedan for vi till Karlsgården i Järvsö. En mycket kunnig och trevlig guide Gunilla Björs berättade om gården och dess historia och inventarier.
En reflexion kring dagens samhälle. Vi sitter och pratar, en fråga kommer upp, och genast tas telefonen fram och svaret söks via någon sökmotor.. . .

Torsdag 7 juli
Det blev mycket läsning på balkongen denna dag.
Tina och JO var hos Dans syster Lena hela dagen. De kom till mej vid sextiden på kvällen. Vi festade på ost och kex med ett litet glas rött vin. Sedan åt vi jordgubbar.

. Fredag 8 juli
Tina och JO körde hemåt halv tolv med kaffe i sin termos. Tina fick serien om Margta fäbodjänta av Erik Bäckman som jag köpt på RK.
Jag har mest lekt med malltillverkning i datorn och sedan suttit på balkongen med en bok.
Två deckarfilmer på raken i fredagsteve, det gjorde mig lite berörd.
Allt kändes ensamt på ett annat sätt än vanligt. Jag har blivit bortskämd nu då barnen varit här eller jag med dem.

Söndag 10 juli
Var på gudstjänst i kyrkan. Denna söndag "Kristi förklarings dag" tänkte jag mig altartavlan i Färila som jag suttit och betraktat så många gånger under de år som gått. Sedan blev det en underbar promenad hem utmed sjön i solskenet. Den tog mer än en timme.

Måndag 11 juli
Vädret har slagit om. Det är grått och man förutsäger regn. En häftig skur vid elvatiden, annars uppehåll.
Tid för fotvård kl 13 – skönt att bara sitta och bli ompysslad !

Tisdag 12 juli
Ostadigt väder men bara enstaka regnskurar.
Datorn krånglade och jag bar mig dumt åt för jag avinstallerade OE och hoppades kunna installera det på nytt och trodde att jag hade en återställningspunkt. Men det hade jag inte så nu får jag väl klara mig med g-mail tills jag hittat en lösning på hur jag ska kunna installera OE på nytt. Det var mycket klantigt att jag inte förvissade mig om att jag hade en återställningspunkt innan jag raderade programmet från datorn. Men jag var så trött och nere (lågtrycket?) just då och tänkte inte klart.

Onsdag 13 juli
Kul att på Facebook se foto från mina vänner. Cheryl Stone visar hur det är fullt med snö hos henne till barnbarnens lekar! Det är upp-och-nedvända världen på Tasmanien!
Det är krångel med internet – uppkopplingen lägger av om jag lyckas komma in.
Medan jag satt på balkongen och läste omkring klockan ett började det regna och någon enstaka åskknall hörde jag också. Det blev faktiskt en ganska lång tid jag satt på balkongen och hörde regnet trumma på taket.

Fredag 15 juli
Nyheterna domineras av att ett terrordåd har inträffat i Nice då en lastbil kört på strandpromenaden och mejat ner människor. Ett fruktansvärt illdåd, troligen terrordåd.
På kvällen såg jag ett engagerande avsnitt av tv-serien "Vera". Hon ska utreda ett fall då en läkare dödas och hans döttrar kidnappats.
Vera är så fin i sina kontakter med de unga flickorna och deras mor. Vera äger en härlig känsla för empati och förlitar sig mer på intuition och människokännedom än tekniska bevis.
Dagen avslutas med ännu en nyhet i teve som engagerar nyhetsmedia. Statskupp i Turkiet. Extrasändning under pågående händelseutveckling.

Lördag 16 juli
Upproret i Turkiet tycks ha blivit nedslaget.
En omväg till COOP fick bli dagens promenad.
Försökte få in några nya länkar i min laptop men det lyckades jag inte med. Förstår inte hur jag ska manövrera i denna apparat.
Ostadigt väder med mestadels sol under dagen, en störtskur strax efter åtta, annars uppehållsväder. Men sedan på natten regnade det.

Söndag 17 juli – Rolands födelsedag - - -
I kyrkan tände jag ljus för honom. Det var ”Frälningskransgudstjänst” och prästen talade om beröring. Hur viktigt det är att bli berörd, känslomässigt men också reellt, att vi människor ser varandra och rör vid varandra.
Var ner till minneslunden med hälsningar.

Vid minneslunden

Under lindarna vid trottoaren utanför kyrkogårdsmuren la jag märke till att det var mycket döda humlor. Men då jag tittade uppåt såg jag att det var väldigt mycket humlor i farten uppe bland blomknippena i träden. Någon sorts nektar på blommorna?

Humlor i linden

Jag har gått upp 2 kilo under de veckor jag hade sällskap med barnen. Det känns. Jag tycker det är mycket jobbigare att promenera. Benen är så tunga.
Jag satt och läste på balkongen mellan sex och sju. En stor del av tiden störtregnade det. Det trummar så trevligt på taket. Underbart med en inglasad balkong då det är skön sommar men ostadigt väder! Det kom flera häftiga skurar under kvällen men vid solnedgångstid var det nästan klar himmel.

Tisdag 19 juli
Idag var mina städare här. Det behövdes, det är en hel del damm under sängarna Och fläckar på golvet Ser hur noga de arbetar!
Högerhandem blir bara sämre – det gör alltmera ont trots att jag äter Ipren. För magens skull är jag lite rädd för att äta dessa tabletter. Läst på Internet: Åkomman kan ibland framkallas av tillfällig överansträngning. I dessa fall kan det löna sig med vila då det kan läka ut spontant. Det kan även löna sig att prova med antiinflammatorisk medicin, exempelvis Ipren.
Men hur ska jag kunna vila höger hand?? Får försöka låta bli patienser och pussel och f ö ta det varligt med datorn. Men det blir svårt. Något som verkligen tycks påverka är att lösa korsord då man håller i en penna hela tiden.
Borsta tänderna är svårt. Det onda triggerfingret gjorde mig besvär och jag fick vara försiktig med vad jag gjorde med den högra handen.

Onsdag 20 juli
Bytte bok på bokhandeln, köpt också några pocketböcker
OCAB har röjt upp på torget! Bara en liten del är nu inhägnad och allt bråte bortforslat
Läsa på balkongen är det rätta i detta väder.

Torsdag 21 juli
Strålande morgon som höll i sig hela dagen. Jag gick på promenad tidigt för att det inte skulle bli så varmt. Gick till parken vid gamla bryggan och hade min bok med och satt och läste. Njöt av glittret i sjön. Aningen av sköna dofter kändes ibland. Det verkade schersmin eller rosor men såg inga i närheten så detta kan tydligen föras långt under rätta betingelser.
En fantastisk solnedgång i kväll!

Lördag 23 juli
Månen sken in i mitt rum, det var svårt att sova.
Var bort med återvinning, till Coop för medicin mm.
Var in på RK och blev bjuden på kaffe för Göte hade födelsedag.

Söndag 24 juli
Tåget 09.23 från Ljusdal, Ljusnan låg spegelblank. byte i Sthlm med trevlig assistans, grå himmel i Sörmland, grönt i skogarna, regn i Skövde, mött i Gbg av Tina, bilfärd till Holmängen.
Middag ute (makrill i senapssås ) potatis nästan direkt ur jorden till grytan Verkligen färskmat!
JO:s kusin Marianne och Roger var med på middagen.

Måndag 25 juli
Det var 22 grader i skuggan kl nio, vindstilla på morgonen, senare lät bris. Växlande sol.
Kaffe vid halv tolv hos Marianne och Roger samt grannen Rolf. Sedan gick jag med rollatorn till stranden och fram till båthamnen vid Sundhammars vikens södra sida. Upplevde Bohusläns klippor på nytt – fullt av nostalgi för mig att åter vara här i denna speciella natur.

Tisdag 26 juli
Det var mulet på morgonen och 19 grader. Strax efter kl tio reste vi på utfärd utmed kusten på gamla vägar där vattnet skymtade fram då och då. Vi for över Tjörnbron och hamnade på Sundsby säteri på Mjörn. Gamla vackra väl restaurerade byggnader i vacker färgskala, rött och gult.
Infogat foto
Handlade i en gårdsbod ekologiska produkter (tångbröd, havtorn, rapsolja) Sedan fikade vi och njöt av hembakat till kaffet rabarberpaj med hallon
Vidare körde JO över bron till Orust mot den västra sidan där vi gjorde en paus vid Hällevikstrand och såg bebyggelsen: gamla fiskarhus omgjorda till sommarbostäder uppblandat med nyare sommarhus, hamnen med båtar.
Vi körde vidare utmed kusten via Ellös där vi också stannade och gick runt i hamnen. Vidare över bron till Malö, med färja till Flatö där vi åt en sen lunch hos "Handelsman Flink". Allt här ute minner om Evert Taubes visor!
Fisksoppa – jättegod!
Vidare över Ängö och färja till Fruvik vid Bokenäsets yttersta spets. Men sedan tog vi raka vägen hemåt över Uddevallabron på E6. Det var en underbar tur att uppleva delar av Bohusläns kust med alla ”kilar”. Det är spännande med alla öar - förbundna med bro eller färja (eller sammanväxta). Roligt att få pröva på detta.
Bergen i Bohuslän är ofta tvärbranta. Ibland stupar de ner i vassar som växer i de sammanväxta vikar som visar var det har varit vatten förr. Landhöjningen sedan bronsåldern har varit mellan 10-15 meter i Bohuslän.
infogad bild
På hemvägen då vi var nästan framme vid Holmängen tog JO en omväg runt på de närmaste vägarna där han kunde peka ut husen där hans mormor, farmor och flera andra av hans släkt bott. Nere vid Kovikshamn pekade han ut hus där hans farfar bott. Det är hans barndoms trakter här ute i Torsby socken!
Det blåste friskt då vi kom hem till Holmängen. Det var skönt, men lite kyligt till sist.

Onsdag 27 juli
En solig dag då vi tog det lugnt. Lätt bris. Det blev mest att jag satt ute och läste.
Ute på veteåkern intill gården var det fullt med stora flockar med gråsparv som åt av kornen. På en åker där arrendatorn skördat i förrgår var det fullt med duvor som åt av spillsäden. En glada for över åkrarna på jakt efter byte.
På eftermiddagen blev det en biltur innefattande en färja igen, från Kornhall över till Hisingen där vi hämtade Stefan. Man kan inte säga att han har ordning hemma i sin lya precis –--
Till middag bjöd Tina på grillad skinkstek med nypotatis, tsatsiki och sallad. Efteråt glass och kaffe. Och ett litet glas likör.
Regn på natten, en millimeter.

Torsdag 28 juli
Dags att resa hem från Bohuslän
Började dagen med en liten promenad ned till stranden med kameran högsta hugg för blommor och bin m.m.
Infogad bild

utsikt över Sundhammarsviken och öarna utåt havet.

Det blev avresa vid elvatiden från Holmängen mot Göteborg. Allt gick smidigt, Tina körde och Stefan följde mig till tåget kl 12,35.
Satt och läste hela tiden på tåget. Assistans fungerade på Sthlm C. Men det är jobbigt för benen att sitta så här många timmar, de liksom vill domna bort.
Då tåget följde Ljusnan på hemresan satt jag hela tiden och tittade ut på sommarens landskap utmed älven. Svensk sommar då den är som bäxt!
Tåget var i Ljusdal i tid 19.53. Just som jag steg av kom några droppar regn. Jag stannade under markiserna utmed gatan tills det lugnade ner sig. En vacker regnbåge!
Det var skönt att promenera hem, att röra på benen, och jag kände inte det minsta trötthet utan det gick bara lätt att gå.
Allt var som det skulle hemma. Öppnade väskan och packade upp smutstvätten. Ringde Tina, ordnade te och smörgås. Godnatt!

Fredag 29 juli
Solig morgon, allt var bara bra. Dags att rensa i mailen och skriva dagbok.
På RK tog jag hand om några nya böcker och fikade sedan. Goda muffins till fikat idag!
Jobbade sedan med min dagbok på nätet och mina fotografier från Bohuslän.

Söndag 31 juli
en tät dimbank över älven på morgonen men det blev en solig förmiddag, senare ostadigt.
Ingen gudstjänst firades i kyrkan idag så för mej blev det tevegudstjänsten - en redigerad inspelning från Costa del Sol på temat ”Sol, vind och vatten”.
Dagens promenad gick ner till sjön. På vägen passerade jag Signeulsparken där det är fyra skrotskulpturer uppställda. Finurliga konstverk gjort av material tydligen hämtat på återvinningsplatser eller liknande. Två av dessa skulpturer var gjorda av böcker !