För att stänga av musiken - tryck ESC

Ja må hon leva

Dagbokstext

Icke jäkta, icke grubbla,
endast spegla med barnets blick
himlens blåa skimmerbubbla
och varje glimmande ögonblick.
Erik Lindorm

smultronline

Onsdag 23 juli Avresa kl 8.30, tåg till Arlanda där Björn mötte oss och vi hade en trevlig lunch tillsammans. Sedan flyg till Heathrow där Birgitta och Sophie mötte. Hemma i Amersham hade partytältet rests medan Birgitta var borta. Det är en firma som tillhandahåller tältet med bord och stolar efter önskemål.
Birgittas dansk-amerikanska vänner Haugsted från vistelsen i USA hade också just anlänt, en familj på sex personer. Barnen har danska namn och är vänner och jämnåriga med Birgittas barn.
Torsdag 24 juli Växlande sol och ganska lagom varmt. Familjen Haugsted och flera av Birgittas reste in till London för ett besök på Towern.
På kvällssidan kom Kristina med familj och Per med halva sin familj. Per hade gjort en rundtur i Skottland på en vecka och de var mycket nöjda med sin resa.
På kvällen samlades vi i trädgården runt utomhusgrillen och hade en trevlig måltid tillsammans. Nu var vi nitton personer. Det var tur att vi hade partytältet för det kom en häftig regnskur.

Birgitta 40 år

Fredag 25 juli Birgittas 40-års-dag. 15° varmt på morgonen. Regn hela förmiddagen och skurar under eftermiddagen --- Grabbarna reste tre extra tält, ett var familjens, två lånade från grannen. Detta blev en gång från huset till partytältet.

Tents

Per hämtade resten av sin familj så nu blev vi fulltaliga. 21 personers hushåll, 10 vuxna och 11 barn!! På kvällen hade vi indisk mat i tältet. Birgitta fick 40 små presenter från Haugsteds! - Familjens present var en orginalmålning med motiv från Hälsingland. Det var tydligen det rätta - hon verkade mycket glad åt den.

The new painting on the wall

Lördag 26 juli Efter en stjärnklar natt fick vi en dag med växlande molnighet och regnskurar framåt kvällen. Förmiddagen gick åt till förberedelser för öppet hus från kl. 15.

Welcome to Party

Det började soligt och bra. Här kom många vänner med barn - bortåt femtio barn sammanlagt! - och de flesta av Dominics syskon och hans far. Denne uppskattade att träffa sina barn och barnbarn.
Birgittas party var mycket välordnat, hon kan verkligen organisera! Och Liza och Tina var oumbärliga i köket och gjorde att Birgitta och Dominic kunde ägna sig helt åt sina gäster. Som välkomstdrink serverades Pimms, sedan bjöd de på sandwich med vin eller annan dryck, och vid sextiden fruktsallad och små efterrättsbakelser som försvann i en otrolig fart till barnen. Det var nog inte många vuxna som hann med på detta ----
Söndag 27 juli grått och 15° på morgonen, sedan växlande väder under dagen. Jag satt och läste, vi gick en liten promenad. Alla var slöa dagen efter.
Måndag 28 juli Det var flera som hade magsjuka under natten, men vi kunde inte härleda detta till någon speciell maträtt av det som serverats.
Några var in till London för att shoppa.
Birgitta körde oss - R och mig - till Blenheim Palace i Woodstock utanför Oxford. Vägen dit går till en början genom Chiltern Hills, och sedan vi passerat en skärning genom en kritås öppnade sig en vidsträckt utsikt över Oxfordshire med fält och byar. Vi åt lunch i Blenheim, följde en guidad tur och efter en kaffetår gick vi till rosenträdgården.

The Rose Garden, Blenheim Palace

Vid sidan av slottet finns bl.a. en italiensk trädgård med mycket mytologiska figurer som skulpturer, och mycket vatten och fontäner. Här i slottet finns också en utställning om Winston Churchill, många av de tavlor han målat och mycket kuriosa. Många stora specialbeställda tapisserier täckte väggarna i representationsvåningen som var den som visades. Dessa tapisserier är tydligen en del av Unescos världsarv.
I den jättestora parken finns några av dessa urgamla ekstubbar som kan ha så fantastiska former.
Tisdag 29 juli Familjen Haugsted reste hem till North Carolina. Patrik var fortfarande dålig, han bara låg. Vi var ner till Amershams centrum på marknaden.
Onsdag 30 juliJag var tidigt uppe, inte ens Birgitta visade sig, hon som annars var uppe tidigt. Där jag satt i "The Conservatory" och läste kunde jag observera fåglarna som flög omkring i rosenbusken och fuchsian, där var bofink, gråsparv och grönfink, och en ekorre kom också fram. Annars är det en jättestor duva som brukar spatsera kring i den fina blomstrande trädgården. Det är som vanligt där nu, det stora tältet hämtades på tisdagen. Vi for till Windsor, men Patrik och Carin stannade hemma, Patrik var fortfarande ganska vissen.
Lunch åt vi på "The Royal Oak" i Farnham som gjorde reklam för sin hemlagade mat. Det var trevligt och fint och soligt i trädgården. R och jag åt Steak and Kidney Pudding, en typisk engelsk rätt.
Det var ont om parkering i Windsor men så småningom samlades vi uppe i entrén till slottet, efter en ansträngande promenad i uppförsbacken dit. R fick en rullstol för turen genom slottet. Det var skönt för hans ben är inte riktigt bra. Per körde rullstolen och Helena följde med sin pappa och farfar på rundvandringen. Hon uppskattade detta för de kom till sådana ställen som de vanliga besökarna inte når.

Windsor Castle

En kolibri bland blommorna i en trädgårdsanläggning - det såg nästan ut som en stor insekt! SÅååå liten!
Först till St. Georges’ Chapel som skulle stänga, sedan Queens Mary’s Dolls House och the State Apartments. Ståtliga representationsalar. Hela tiden märkte vi att det närmade sig stängningsdags, för dörrarna stängdes bakom oss.
Till kvällsmat blev det grillning i trädgården, så småningom under stjärnhimlen. Detta var en mycket bra dag.
Torsdag 31 juli Dags för hemfärd, Birgitta körde oss till Heathrow. Planet gick i en ganska låg korridor, ofta inne i molnen eller under molnen, och man såg ganska mycket av marken i Danmark och västkusten. Vissa molnformationer kring Arlanda var mäktiga!
Och slutligen kunde vi borda tåget hem. Det var mycket varmt.
Hälsingland- tänk vilken känsla av hem jag får nu för tiden då vi passerar förbi Hälsingeporten och kommer in i Ljusnans dalgång!
Taxi hem. Låste upp vår dörr kl. 20.30. Allt såg bra ut. Skönt att vara hemma igen! Duschade och bytte kläder för jag var genomvåt av svett. Det blev dimma på kvällen efter de åskregn som varit under dagen.