A TASTE OF HONEY

Gotlandsresan 1999

HSC Gotland
karta.gif (5940 bytes)

Har fogat in länkar från Gotlandsweb med bilder och information om det vi såg.

Index till sidor med mina fotografier,

31 juli lördag
Nu bär det av till Gotland - en sedan länge efterlängtad resa. Vi ställde oss i bilkön till färjan och där träffade vi både Pers och Birgittas familjer. Den nya färjan HSC Gotland var väldigt fin och den var verkligen snabb, det tog mindre än tre timmar över till Visby från Nynäshamn. Dominic var imponerad.
Helena och Emma fann varandra med detsamma och det verkade inte vara några språksvårigheter dem emellan. De satt framför oss på båten och jag kunde höra Helena prata i ett i ett och Emma var med i leken hela tiden fast hon sade inte mycket. De spelade bl a spel tillsammans.
Sedan vi kört i land från färjan i Visby körde vi direkt till Borum och upptäckte att vi var förföljda av en röd bil. Roland konstaterade att det var Kristina! Vägen går utmed västkusten där det fr a är tallskog, av den lätt förkrympta sort som växer på blåsiga kuster. Vid dikesrenarna växte vilda blommor av olika sorter. Roligt att vägkanterna får blomma i fred. Jag urskiljde bl a vildmorot, såpört, rölleka, gråbo, tistlar, kardborre, vägvårda(=cikoria), vallmo, renfana, åkervinda, skräppa, oxtunga, blåeld (fast den var överblommad vid det här laget).
Två km söder om Sproge kyrka stod skylten: BoRum 5 som pekade på en väg ut mot havet. Den slingrade mellan gårdar och åkrar, genom ett tallskogsbälte och så var vi framme. Där var Birgitta med familj just framkomna och vi gick tillsammans alla tio in och presenterade oss, fick nycklar till stugorna, betalade och åt lunch. Pers familj kom litet senare, de åt lunch på vägen.
Det var fina stugor, vi kan verkligen rekommendera denna plats för den som söker ett lugnt läge på södra Gotland. Stora tomter runt stugorna, väl inredda stugor, spis, kyl-frys, kaffebryggare, tv, fyra sängar uppe och en bäddbar soffa på nedre botten i två av stugorna, den tredje var den på platsen vanliga typen med öppen spis och fyra sängar uppe och två bäddar i våningssäng i en liten stuga bredvid den stora. Pers familj fick en sådan, medan Birgittas familj hade en stuga utan öppen spis liksom Kristinas familj + Roland och jag som delade på den tredje stugan. Roland och jag ockuperade vardagsrummet med bäddsoffan, och Kristinas familj delade på övre våningen. Trappan upp till övre våningen var ganska svår, så rörelsehindrade gamlingar som vi kanske inte kan bo på övre våningen i en sådan stuga. Vi var faktiskt aldrig upp på övre våningen någon av oss.
Vi packade upp och intallerade oss.
Det var några meter ut till strandängen med snår av tall, slån och ene, det torra gräset gömde förkrympta gulmåra, timjan, jordtistel, mm. och det var fullt av gropar efter kaniner. På grund av torkan var inte doften av timjan så stark, men den fanns där och väckte obestämda minnen från min barndoms sommar 1938 i Halland och några år senare på Öland. Nere vid stranden en vall bevuxen med strandråg blandad med strandaster, och så sand och tång nere vid havet. Och ute i havet låg Stora Karlsö, ön såg olika ut vid dagens olika tidpunkter beroende på hur ljuset föll. Solnedgången över Karlsön vid denna tid på året var grann och vi var ner och tittade på den nästan varje kväll.
Vi var ner och prövade badstranden, på kartan utmärkt som Kvarnåkershamn. Mycket långgrunt, utan brygga hade det varit svårt att komma på ett sådant djup att det är möjligt att simma. Men barnvänligt. Sandbotten men runda stenar som man kunde slå knäna i då man försökte simma.
Vid varje stuga fanns ett trädgårdsbord och sex stolar. Vi flyttade ihop allt utanför en stuga och åt middag tillsammans. Per gjorde en jättegod fläskgryta och den serverades med ris och grönsaker till.
Mina fotografier från området där vi bodde

1 augusti Söndag.
En solig dag och alla njöt av det varma vädret. Utom Birgitta. Hon fick så ont i ryggen på natten att Dominic körde henne till akutmottagningen på Visby sjukhus. Det tog tid förståss, men sedan hon träffat läkare fick hon tabletter och recept att hämta ut på apoteket då det blev vardag igen.
Vi andra tog det ganska lugnt, var ner och badade, satt i solen och läste, några var till Klintehamn och handlade matvaror. På eftermiddagen hade vi tårtkalas för alla som haft födelsedag och paketutdelning kusinerna emellan. Helena fick också några paket fast hon inte haft sin födelsedag ännu - men den kommer! Och då blir det bara Helenas dag. Det var som en julafton då de sju kusinerna utbytte presenter.
Det rörde sig en hel del fåglar omkring husen: Sädesärlan matade sina ungar på gärsgårn. Bofinken verkade halvtam. Gråsparvarna letade mat under trädgårdsborden, och så dessa svalor som i stora flockar flög över området.
Många var bort till kiosken och lånade bollar och klubbor till bangolfen, som fanns där. Det var ett stort kvällsnöje. Våra familjer var ofta över och spelade och på kvällarna var det fullt med folk på banorna från all möjliga håll och kanter.
Till kvällen grillade herrarna laxskivor och de av barnen som hellre ville ha fiskpinnar fick sådana. Färsk potatis och sallad till.

Mina fotografier från stranden

2 augusti måndag.
Jag vaknade som vanligt före alla andra och var ner till stranden och badade fötterna och njöt av en stilla morgon. Stora Karlsö skimrade i morgonljuset med vita branter och mörkare gröna partier. Svanar simmade ute på viken, änder och måsar. När jag sedan satt uppe i vid huset och läste hoppade en ekorre omkring i tallen. Halvmånen stod blek på himlen. En skogsduva hördes inåt land. Svalorna kvillrade i ett, i ett.Man hörde några får som bräkte på avstånd, en ko som råmade, annars var det tyst. När svalorna slutat sin morgonflykt tog grönfinken vid och sjöng sin karakteristiska låt. Vårtbitaren kunde jag också höra, däremot hörde Roland och jag inga syrsor som de andra gjorde. Vi har blivit för gamla....
Utflyktsdag för oss alla tillsammans till Sudret = den sydligaste halvön på Gotland. Först åkte vi genom Hemse och besökte apoteket och Birgitta fick ut sina tabletter. Sedan for vi ner genom inlandets lövskogs- och åkerbrukslandskap, letade oss fram utmed den östra kusten, hittade inte Hammarshage så det blev Holmhällar. Där var det parkering 500 m från stranden så det blev en bra promenad för den som är handikappad att gå ner till stranden och rauklandskapet. Från vägen såg vi också de gamla strandbodarna som använts i samband med fiske. Det var för oländigt för våra gamla ben att gå ned dit, men de har en intressant historia.
Daniel var vild på att klättra på stenarna i raukområdet men Dominic hade noggrann uppsikt över honom. De flesta av barnen utom Patrik gillade att klättra omkring och undersöka alltihop. Sedan vi kommit tillbaka till bilarna körde vi till Lundars badstränder, åt picniclunch och badade. Inte riktigt lika långgrunt som vid Kvarnåkershamn så det gick faktiskt att ta en simtur, dock med risk för att slå knäna i en sten. Jag snubblade över några stenar då jag var ute och simmade och kom under vatten med glasögon och allt, men det gick bra. Dominic halkade också omkull, och han hade glömt badbyxor så han hade sina vanliga shorts på sig. Det fick bli en litet provisorisk klädsel resten av dagen....
Sedan körde vi vidare genom hedlandskapet på Sudret med alla gammaldags väderkvarnar till Hoburgen och såg gubben och hans grotta, och så köpte vi glass. Det var en varm dag....
Från Hoburgen körde varje familj för sig. Jan Olof körde utmed Sudrets västra strand nedanför landborgen som här kallades Husrygg. Det växte väddklint i massor vid vägkanterna här nere, och vildpalsternackans gula blomflockar lyste.
På hemvägen såg vi den imponerande Näsudden med vindkraftverk i långa rader. Gotlands går mot en framtid där man utnyttjar naturliga energikällor!
På kvällen åt vi gratinerad kassler med ananas (Kristinas recept) och barnen fick köttfärssås. Vi var ner och tittade på solnedgången nästan allesammans. Daniel var alldeles begeistrad över tavlan med bilder av de olika fåglar som häckar på fågelreservaret som gränsade till ”vår” strandäng. Han flaxade med armarna och härmade svalorna.
Mina fotografier från dagen på Sudret

3 augusti tisdag.
En stilla morgon med dis över Karlsö. Svanar simmade på det spegelblanka vattnet.
Roland stannade hemma hela dagen och tog det lugnt. Jag fick följa med Kristina och Jan Olof till Etelhem där många av alla de konsthantverkare som slagit sig ner på ön finns. Vi besökte bl a en gammal keramikverkstad från 1879 och en konstnär som målade akvarell med gotlandsmotiv. Kristina köpte en av hennes tavlor senare. Vi åt sallad till lunch i deras restaurang som var inrymd i den gamla trösken på gården.
Larsson&Larsson var en annan kreamiker som vi besökte. Där jag köpte en tillbringare och de andra ett fat
Här österut stod sädesåkrarna mogna för skörd och många var ute med självbindare och tog hand om skörden. De är väldigt torrt i markerna, bönderna oroliga för hur det ska bli med skörden. Vi såg ett bevis för hur torrt det var - en liten eld började brinna på en åker - tydligen självantändning av en gnista från traktorn. Bonden fick verkligen brått att springa dit och trampa ner elden. Vi hann inte se hur det gick men förhoppningsvis fick han bukt med tillbudet i tid.
Vi passerade Lojstahallen , en rekonstruerad byggnad från järnåldern. Det var hett, 32 grader skuggan - vad det var i solen vill jag inte ens fundera på. Så vi gick inte det upplagda naturspåret med information om Lojsta och slottet som inte finns
Här österut var den mycket lövskog; ask, lönn, apel och lind dominerade.

Mina fotografier från tisdagen

4 augusti. onsdag Familjerna reste till Lummelundagrottorna men Birgitta stannade hemma med Emma som inte alls var bra.
Roland och jag tog också bilen norrut men med målet Krusmyntagården. Något som jag uppskattade med alla de olika sorterna av krydd- och medicinalväxter, som man kunde få se i trädgården. Tyvärr hade den ihållande torkan påverkat så en del sorter hade gått ut och andra var små och förtorkade. Men myntan som fanns i flera varianter stod i fullt flor och var helt omsvärmad av bin. Roland var nog inte så road och han var också ganska besvärad av sina leder.
Sedan stannade vi till i Visby och strövade genom några av gränderna, tittade på S:ta Carin ruin och det tillhörande museet med modeller av alla de kyrkor som tidigare funnits i Visby. Vid Österport stötte vi på Pers familj och vi förenade oss med dem i en rundtur med blå-gula tåget runt Visby. En vacker tur utmed ringmuren och strandpromenaden vid havet. Vi for hem sedan. Där badade jag tillsammans med några av de andra. Pers familj stannade i Visby. Sedan på hemvägen fick de ett missöde med bilen, (kabelsko?) men hade en fantastisk tur genom att det var vid en gård och en bonde hade kunskap och grejor och kunde hjälpa dem med att laga felet.

Mina fotografier från Visby

5 augusti Helena 8 år! Firades med att alla barnfamiljerna for till Kneippbyns sommarland och var där hela dagen. Roland och jag var hemma och tog det lugnt, läste, drack kaffe och gick en liten sväng ner på stranden. Vi tog också bilen upp till Fröjel och tittade på skeppssättningen vid Gannarve. Den var i en hage där det var betande hästar, så vi såg den bara från utsidan av gärdesgårn.

Min fotografier av skeppssättningen

På kvällen var det stor födelsedagsfest med ballonger och hamburgare och glass-marängberg och paketutdelning. Helena njöt av att stå i centrum och öppnade ett paket i taget och demonstrerade verkligen sin uppskattning.
Mina fotografier från födelsedagsfesten

6 augusti fredag Stora skaror av gäss drog förbi på morgonen och väckte mig med sitt skrikande. Denna sista dag var det något skymd sol, inte så stekande hett som tidigare. Det var nästan skönt. Birgitta, Roland och jag var till Petes, en gammal 1700-talsgård som förvaltas av Gotlands Fornsal och till största delen var möblerad som på 1800-talet. Där fanns också en utställning av gotländsk husbyggnad genom tiderna, från trähus till stenhusen som fr a byggdes under 1800-talet eftersom man fick stöd till detta genom skattelindring.
Botaniskt: Ängen bortom huset där Birgittas familj bodde var ganska artrik och hade klarat torkan förvånansvärt bra. Jag kunde urskilja blåklocka, röd- vit- och harklöver, riddarsporre, gulvial, gullkrona, gul luzern, blå luzern, rödklint, cikoria, johannesört, baldersbrå, färgkulla, jordtistlar, kärrtistlar, åkertistlar, fingerört, pukvete.
På kvällen hade vi taco-middag, Kristina gjorde köttfärssås, Birgitta tacokyckling, Per tsatsiki mm och vi hade sallader och en hel massa annat trevligt. Men just som vi satte oss började det mullra, och det kom regndroppar. Så vi flyttade raskt inomhus i Birgittas hus. Det blev litet rörigt till en början men ordnade så småningom upp sig. Tänk vilken tur vi hade med vädret som inte fick regn förrän allra sista kvällen!
Sedan visade Jan Olof de videofilmer han tagit under utflykten till Lummelunda och Kneippbyns sommarland. Roligt för alla - Birgitta och Emma som fick en glimt av grottorna och inte minst för Roland och mig som på så sätt fick se en del av vad barn och barnbarn haft för sig.

Mina fotografier från fredagen den 6 augusti

7 augusti lördag, resedag På morgonen hade jag svårt att sova så jag var ner på stranden med kikaren och tittade på havet och fåglarna, mås, ejder och någon sorts and och svanar, långt borta. En svag bris blåste och det var gråmulet, mycket sjögräs i vattnet så jag var inte lockad att gå med fötterna i vattenbrynet. En kanin som satt i en håla i strandrågen råkade jag skrämma upp.
Vid sjutiden kom det små regnskurar så det var inte lätt att vädra sängkläder. Den första morgon på hela tiden som vi åt frukost inomhus. Och så var det att packa och städa, fast mest var det Kristina och Jan Olof som stod för detta. Så blev det att ta farväl efter denna familjevecka, undrar när vi ses igen?
Avresa från BoRum kl 11.00, kom till Visby kl 12 just som färjan ”Tjelvar” kommit in från Nynäshamn. Vi hade missat sittplatsbiljetterna men satt först i restaurangen och åt ”Gotländsk buffé” (rökt fårfiol, rökt flundra, kokt lax, kyckling, sallad, såser, saffranspannkaka med salmbärssylt mm). Sedan satt vi på läsidan som också var solsidan, en riktigt fin överfart. Daniel tyckte nog att det var jobbigt men Dominic tog väl hand om honom. Emma var inte alls pigg. Sophie satt och läste mest hela tiden. När vi närmade oss Nynäshamn var det mycket småbåtar, motorbåtar och segelbåtar, och detta fascinerade Daniel.
Så var det dags att ta farväl av Birgitta och hennes familj. Undrar när vi får tillfälle att ses igen? De reser till USA för ännu ett år.

Vad har dagarna på Gotland inneburit? Trevligt att se att kusinerna kan umgås så bra och att de får möjlighet att träffas och lära känna varandra. Det verkade som om vi kunde dra jämnt ganska bra, och vi hade ungefär lagom med gemensamma aktiviteter och enskilda aktiviteter. Barnen kunde byta familj ibland, så att föräldrarna kunde göra ”vuxensaker” t.ex Kristina och Jan Olof titta på keramik och Birgitta gå på hembygdsmuseum och Dominic och Jan Olof på flygmuseet.
Emma och Helena hade sitt stora gemenasamma intresse: Barbiedockor, och lekte jättebra trots olika språk. Patrik och Stefan kunde dela intresset för GameBoy och dataspel i miniformat. Niklas var mest ensam för sig själv och läste. Sophie hade kanske inte heller just någon att dela intressen med, men hon och Stefan badade bra tillsammans och så är också hon en bokmal. Daniel var litet för liten men Stefan tyckte om att leka med honom ibland. Och bangolf gillade de flesta av dem, fast Stefan är ju en överdängare eftersom han tydligen spelar ganska mycket.

Några internetsidor om sevärt på Gotland

Allmän info för turister på Gotland

Gotland för alla

Värt att se i Gotlands natur

Utflykt till Stora Karlsö

kontaktadress
UPP
kommunvapen

Music: A Taste of Honey...