The Ship Armonia

October 2005

click Bildsidor/Pictures, index

Oktober - vissnandets tid - höststormar bebådar vintern
Vi har gjort en resa till Medelhavet under denna månad.

Lördag 8 oktober Så är det dags! Packade väskorna. Städade kylskåpet. Taxi till Ljusdal, sedan med SJ genom ett höstgult landskap till Arlanda där vi tog in på SkyCity-hotellet. Solen gick ner alldeles röd och rund.
Och sedan i säng vi niotiden.
Söndag 9 oktober Vaknade 3.30, dusch och så ner till mötesplatsen med vår guide Catharina Falkengård kl. 4.50. Incheckning, Roland fick assistans. Planet lossade exakt tid 6.20. Det var klart väder så vi såg den röda horisonten i öster och en början till soluppgång. Eftersom vi flög västerut så fick vi inte se solen gå upp utan den sjönk i stället!
Även på Kastrup fick vi assistens. Detta är en underbar service för den som har rörelsehinder.
Det var trångt på planet till Milano. Jag somnade - blev dålig - svimmade - sedan yrsel och kräkningar. Det var varmt i planet, kanske detta var utlösande, eller tröttheten efter den morgontidiga starten. Så nu fick också jag åka rullstol till bagageupphämtningen där Catharina tagit hand om våra väskor. - - -
Resan vidare gick med buss efter motorvägarna mot Venedig. Där väntade fartyget - Armonia - en stor båt - ett flytande hotell. Vi fick en trevlig hytt med fönster och sängar utmed kortsidorna, gott om förvaringsutrymmen och duschrum med toalett. Fartyget avgick kl. 18 och middagen serverades som under hela resan kl. 18.30 med fast placering vid samma bord. Middagarna erbjöds italiensk mat där inspiration hämtats från olika landskap. Denna första dag var det en venetiansk meny. Sedan var det sängen som gällde.
Måndag 10 oktober Det blåste lätt och gick små vågor på Adriatiska havet på morgonen. Efter frukost var det samling av svenska gruppen då vi fick en hel del nyttig information. Det sas att det var 25° - skönt!
Kl. tre anlände vi till hamnen i Bari och mötte en liknande båt på utgång då vi gick in. Vi lämnade båten men vände nästan med detsamma. Det var för besvärligt att gå. Till middag var det meny inspirerad av Calabrien.
Tisdag 11 oktober Under natten passerade vi gränsen till Grekland så det blev att ställa om klockan. Vi la till i Corfu hamn kl. 8.00. Jag var ute på akterdäck under landningen och fotograferade. En stor segelkryssare kom in - det var stiligt att se hur den seglade in och la till vid samma pir. Det var vackert då solen gick upp och färgade staden och bergen på andra sidan viken i rosagula färgtoner. Vi tillbringade en stor del av eftermiddagen på soldäck, i skugggan under parasollerna. Kl. fyra gick båten vidare och följde kusten mellan fastlandet och öarna.
Onsdag 12 oktober Det var sol över havet under förmiddagen och det rullade lite. Det gällde att hålla balansen!
Sedan fartyget lagt till utanför Santorini fick vi så småningom åka med en tenderbåt till Fira-hamnen. Men vi ville inte åka varken linbana eller ta åsnestigen upp till Fira stad så vi blev kvar på strandremsan, köpte vykort och frimärken. Roland tog en öl och jag ett glas färskpressad apelsinsaft. Vi for snart tillbaka till Armonia där vi vilade i hytten till middagen.
Torsdag 13 oktober Pireus - vi ankrade kl. 7.00 på morgonen. Jag tog bara några fotografier. Vi stannande på båten utom en tur till terminalen där vi postade våra vykort. När vi gick i land såg vi hur de lastade flera hela frysta lamm - det går åt mycket mat på en båt med 1100 passagerare och stor besättning - mer än 2000 ombord. Förmiddagen var vi på soldäck och jag simmade. Efter lunch satt vi i en av salongerna och läste - fast jag somnade. Vi fick veta att Harold Pinter fått Nobelpriset i litteratur.
Fartyget lämnade Pireus kl. 18 och middagen var som vanligt halv sju. Menyn var idag siciliansk och vi började med seafood, sedan en salladstallrik och som huvudrätt lammstek.
Fredag 14 oktober Vi kom till Katakolon kl. 7.00 Efter frukost gick vi i land. Det var en vacker vik som vi landade i. Hamn för segelbåtar är det också. Men de håller på att bygga ytterligare en landningspir så de förbereder tydligen för att kunna ta mot fler turistbåtar.
Roland tyckte det var jobbigt att gå. Denna lilla fiskeby har en huvudgata som är av den vanliga typen på turistorter, massvis med små butiker -.
Besättningen målar, putsar och fejar ombord på fartyget vid alla lämpliga tillfällen.
Armonia lämnade hamnen kl. 14.00 och under eftermiddagen vilade Roland medan jag var upp och simmade några varv. Vi följde kusten inomskärs. Det var festmiddag med formell klädsel. Entré rökt lax, salladstallrik, och anka. Efterrätten var glass som bars in till musik i parad med brinnande sås. Ann-Marie och Olle firade som satt vi samma bord som vi firade bröllopsdag och uppvaktades med tårta av rederiet och hela vårt bord bjöds på champagne.
Lördag 15 oktober Under natten passerade vi en gräns igen och det blev att ställa tillbaka klockan. Det var en lätt dimma över havet vid soluppgången. Staden låg rosafärgad inom sin murar. Vi landade i solsken vid Dubrovnik kl. 8.00. Roland var mycket trött och hade svårt att röra sig. Efter frukost tog vi en tenderbåt till den vackra gamla staden inom den höga stadsmuren. Det var mycket folk på promenadstråken i den gamla staden, det låg flera kryssningsfartyg i hamnen. Vi gick stora gatan Placa upp till den stora fontänen och sedan tillbaka på en parallell gata som passerade frukt- och grönsakstorget. Det var annorlunda arkitektur - jag tyckte mycket om denna gamla stad. Mellan husen mynnade mycket smala gränder som gick in mellan husen brant uppåt mot stadsmuren. Ungefär en timme var vi i stan innan vi tog tenderbåt tillbaka till Armonia.
Under eftermiddagen tuffade båten utmed Kroatiens kust i solsken och en lätt bris. Hela vägen ser vi byar i land, vägarna klättrar i serpentiner uppför kustbergen. Jag tog en simtur och gjorde vattengymnastik i poolen på soldäck. Det var informationsmöte för svenska gruppen kl. 16 och sedan middag kl. 18.30.
Söndag 16 oktober Dimma över havet på morgonen. Vi landade i Venedig kl. 7.30. Det blev en solig dag. Nu var det dags att lämna fartyget. Vi fick lämna båten kl. 9. Roland fick åka rullstol. Det var en del trassel i terminalen innan vi kom iväg på sightseeing i Venedig. Vi fick lämna bagaget i en förvaring och halv elva åka båt över Lidobassängen till centrala Venedig.
Vi följde en guidad promenad förbi bl.a. kanaler med gondoler, Dogepalatset och den väldiga San Marco-platsen med den imponerande San Marco-kyrkan Vilka fantastiska byggnader det är i denna stad med inspiration från bysantinsk kultur! Mina fotografier ger inte särskilt bra intryck men är en liten hjälp för mig att minnas. Det är svårt att fånga de mäktiga byggnaderna - det blir deformerat av kameralinsens krökning.
Sedan åt vi smörgås och öl på en gatuservering och bara satt i solen - det var för varmt och Roland för trött att gå mera.
Vi åkte båt tillbaka till terminalen kl. tre, hämtade ut våra väskor och så kl. fyra bussresa till Garda där vi skulle bo två nätter på det trevliga Hotel Poiano i Garda. Det var disigt så vi såg inget av Garda-sjön. Vi fick ett rum med bjälkar i taket med utsikt mot berget och skogen. Fåglar - koltrast och mesar - kvittrade i skogen och en bäck sorlade.
Middag Salladsbuffé, tortellini med svampsås, forell med mandel och grönsaker, och jordgubbsfromage till efterrätt. De hade ett mycket gott "husets vin" - Sedan var det skönt att lägga sig.
Måndag 17 oktober morgondimma över berget - frukostbuffé i matsalen - många olika sorters bröd - gott bröd! Och väldigt mycket annat att välja på.
Utflykt till Verona med start kl. 9. Vi hade en guide - Francesca - som berättade om landskapet. Vinodling och oliver, frukt, fr.a. persikor. Verona är ett gammalt handelscentrum och ligger vid floden Adige.
Själva gamla staden var tydligt påverkad av att den härstammar från romarna. Men den har fått mycket av sin prägel också på elvahundratalet och fram till femtonhundratalet. Statyer på hustaken och väggmålningar och utsmyckningar på fasaderna. Mest berömd är kanske staden för att den är skådeplatsen för Shakespeares pjäs Romeo och Julia. Ätten Capulets hus finns kvar, men där avvek vi från den guidade turen för vi orkade inte hänga med längre.
I centrum av gamla staden ligger den välbevarade romerska amfiteatern Arena di Verona. Den var dock under reparation just nu.
Verona
Veronas flagga Det var kallt - alla frös - vi hade ju blivit bortskämda under sköna dagar under båtresan och den varma dagen i går i Venedig.
Mötesplats efter lunchpausen var under Veronas flagga på stadshuset - den är mycket lik den svenska flaggan!
Bussen tog oss till byn Valpolicella där vi fick se ett charmigt gammalt hus från 1300-talet - Villa Buri Avanzi - som inte ändrats särskilt mycket och nu lydde under lagarna för kulturminnesmärken. Där fick vi vara med om en vinprovning, 5 sorter, olivolja, vitt vin rött vardagsvin, gårdens specialvin AMARONE CLASSICO DOC, och ett dessertvin. Vi fick vitt bröd och två sorters ost till - en mjukare lokal ost typ emmentaler och en hårdare typ parmesan.
Returresan till Garda gick genom byar där den huvudsakliga sysselsättningen grundas på marmor. Det är en del höstfärger också här i Italien. Fr.a. vildvinet som växer på många byggnader lyser grant rött, och vissa av de övriga lövträdens grönska börjar dra åt gult. Vi såg en underbart vacker gammal järnvägsbro över Adige ganska nära Garda.
Sedan vi kommit hem la Roland sig att vila medan jag gick runt och tog några foto av miljön runt hotellet. Utmed uppfarten rinner en bäck, där var mest överblommade törnrosbuskar, några buskar med nypon och några som fortfarande hade enkla rosor. På den andra sidan av uppfarten var det olivträd. Fågelsång - koltrasten dominerar men också rödhake och några mesar.
Det var fullmåne på natten.
Tisdag 18 oktober Frukostbuffé i matsalen - vad mycket trevliga brödsorter det finns att välja på! Förmiddagen var vi i Garda med lättande dimmor så nu fick vi se sjön. Vi tog det lugnt, packade och gjorde oss beredda för avfärden kl. tolv. Bussresan gick utmed Gardasjön och vi passerade flera småstäder som till stor del är beroende av turisterna. I Lazise var det en gammal borg, och uppehåll gjordes under två timmar i Sirmione, som ligger längst ut på ett långsmalt näs i Gardasjön. Ett gammal termalbad från romartiden finns här, och i stadskärnan ett gammalt hus från Catullus men Roland och jag stannade vid busshållplatsen på en restaurant för Roland var för stel för att gå in i stadskärnan.
Sedan kl. tre var det avfärd med bussen mot Malpensa-flygplatsen. Catharina gjorde en sammanfattning av resan från sin plats i guidesätet. Catharina hjälpte oss vid flygplatsen att få rullstol för Roland redan vid bussen - och sedan stod hon vid vår sida tills flygplatsens assistans tagit över ansvaret.
Flygplanet gick loss från gaten på exakt rätt tid 19.55. Det var klart väder över Europa nästan hela vägen så vi såg ljusen från städer och byar på marken. Vi landade på Kastrup 21.40. När vi kom ut stod besättningen och väntade på Roland som ju beställt rullstol. De sa att de funderat på alla de som kommit med käppar, den ena efter den andra, och så kom vi till sist. Det var ju minst fem stycken i vår grupp som gick med käpp! Det är jättebra service detta med assistansen. Stockholmsplanet var helt fullt, embarkeringen tog lång tid. Men vi fick bra hjälp. Det var klart väder, planet gick förhållandevis lågt och man såg alla samhällen på marken. Stockholm med alla upplysta gator och motorvägar är imponerande från denna höjd! Vi landade exakt kl. 24. Vi fick en trevlig lugn man som assisterade oss till SkyCity hotellet. Catharina hade tagit ner våra väskor från bandet - hon fortsatte att assistera oss som hon gjort hela resan. Så vi träffade henne där och kunde krama om henne ordentligt för allt hon gjort för oss. Roland var mycket stel i kroppen och det var skönt att komma i ordning på hotellet.
Onsdag 19 oktober Vi åt frukost, jag postade vykorten till USA och Australien. Dimman låg tät över flygplatsen. Vi tittade på TV under förmiddagen - det var utsändning från riksdagens debatt om Riksantikvarieämbetet och om åldringsvården. Checkade ut och så småningom kunde vi gå till tåget som avgick i rätt tid 12.49.
Hösten har inte avancerat särskilt mycket medan vi varit borta. Det är fortfarande gula lövträd. Byte i Gävle kändes jobbigt men snälla resenärer hjälpte oss med de stora väskorna in i hissarna och in på X-tåget.. Och så rullade tåget hemåt. Slut på resan i Ljusdal där den beställda taxin väntade.

Sammanfattning: Vi hade tur med vädret, solsken och lagom varmt och mestadels vindstilla och lugnt på havet. Det var underbart väder hela båtresan.
God mat från det italienska köket, grönsaker av ovanligare sorter, rikligt med fräsch sallad då man beställde salladstallrik. Men kokt potatis kan de inte göra så att den smakar gott!
Skönt för mig att kunna gå till dukat bord, inte ha några bekymmer för att handla mat och laga till den. Och att få smaka sådant man inte äter annars.
Roland gillade att vara på båten, äta mat och ta det lugnt, ta en drink då och då.
Ibland hade han ganska besvärligt att gå. Det blev inga andra promenader än de som behövdes för att ta sig fram och tillbaka i de långa korridorerna eller på promenaddäcket.
Själv kunde jag simma och fick alltså litet motion och vattengymnastik på det sättet.
Landstigning blev det vid ett par tillfällen men ganska korta stunder för oss.
Utflykterna med sightseeing i Venedig och Verona var jobbiga också för mig, inte bara för Roland. Jag behöver försöka förbättra min kondition. Gå och promenera mera än det som blir tillsammans med Roland? Simning? Cykling?
Eftersom Roland inte kunde följa med på utflykterna så att jag blev tvingad att avstå. Men det visade sig att det var lika bra - för jag hade nog inte kunnat hänga med jag heller. Min kondition är för dålig.

Hansegården: Hem från vår resa kl. halv fem . Det var en vacker resa från ett disigt Arlanda. Ljusnan och sjöarna låg spegelblanka - solen sken från en nästan klar himmel - björkarna har tappat nästan alla sina löv.
Hemma - skönt att vara hemma - mycket fallna löv på gården - i köksfönstret låg röda tomater - de som vi lämnat där gröna för att mogna efter - Öppnade väskorna och det dröjde inte länge innan den första tvättmaskinen var igång.