flag of Mallorca

DAGBOK MALLORCA APRIL 2005

En resa med "Kyrkans tidning".

Bilder från vår resa

Lördag  ||  Söndag ||  Måndag ||  Tisdag ||  Onsdag ||  Torsdag ||  Fredag

Fredag 22 april Snö på morgonen! Stackars narcisser låg platt mot marken.
Så var det att packa under förmiddagen och se till att inget viktigt blev glömt. Stängde datorn
Halv tre hämtade taxin och vi kom fram till tåget i god tid. Isen ligger fortfarande på Vikarsjön och Kyrksjön men börjar se murken ut, älven är isfri. Gräset är brunt och träden nakna hela vägen ner till Uppsala. Tog in på hotellet på Arlanda.

gladiolusline

TUI logotypeLördag 23 april Väckning halv fem, frukost kl. fem och så ner och checka in våra resväskor. Planet lyfte 7.15. Det var ett stort flygplan som tar 235 passagerare. Flygbolaget heter Britannia och har samma logotyp som bl.a. Fritidsresor. Vi flög över alperna ungefär halv tio, och landade i Palma 10.45. Det var en mycket stor flygplats. Flygbussen mot Palmanova for igenom ett landskap med vindpumpar, gröna träd, industriområden, och IKEA! Vi var framme vid hotellet Viva Palmanova vid ett-tiden. Där mötte vår guide Lillemor Huggh. Hon berättade att vädret hade vänt och blivit soligt och varmt just denna dag.
Vi fick en trevlig lägenhet med sovrum, vardagsrum med pentry, badrum och balkong mot trädgården. Vi packade upp, köpte mat, gjorde te och smörgås, och sedan satt vi på balkongen och läste tills det var dags för den gemensamma middagen på hotellet. Samling utanför matsalen med ett glas champagne. Det var middagsbuffé så man fick ta det som passade.

Söndag 24 april Efter frukostbuffé var det avfärd med buss kl. 9.30 mot Valdemossa som ligger 425 m.ö.h. uppe i Tramontanabergen. Dis i luften, de fina utsikterna förmenades oss. Lillemor berättade detaljer ur Mallorcas historia under bussturen. Bergen var bebyggda med odlingsterrasser, ofta anlagda redan under arabtiden. Vilket arbete som lagts ner i forna tider! Bergen går upp emot tusenmetersnivån och är mycket branta så det var höga berg och djupa dalar.
En blomma som växte som ogräs över hela ön fr.a. i bergen var affodil (Asphodelus aestivus). Den brukar blomma till påsk men våren var sen också på Mallorca och påsken tidig. Ginsten började också blomma vid vägkanterna.
Valdemossa är en liten by där bebyggelsen huvudsakligen är från 1500-talet. I det gamla kartusianerklostret La Real Cartuja bodde alltså Frédéric Chopin och George Sand en vinter. Vi fick veta mycket om denna klosterorden och såg några av deras samlingsrum och deras apotek, samt några av de rum där Chopin troligen bott. Vi fick också höra en liten konsert av en pianist som spelade Chopin.
Bussfärden gick vidare utmed västkusten under bergen som ofta stupade mycket brant ner i havet. Vi gjorde en paus för lunch i Port de Sóller på restauranten Es Canyis (rörvassen) där vi fick en för trakten typisk soppa med musslor, bläckfisk, räkor, ris mm. Sedan en kycklingrätt som var ganska smaklös, och till efterrätt Flytande öar Ile flottante samt som avslutning kaffe.
På eftermiddagen kom solen fram och vi fick litet bättre utsikt då bussen klättrade upp mot byn Fornalutx. Där hade Lillemor hoppats att vi skulle få se hela byn översållad med apelsinblom men eftersom våren är så sen var det mest träd med de orangefärgade frukterna. Men några träd som blommade fanns det och vi kunde känna den underbara doften. En pastoral idyll med får som betade i apelsinlundarna och deras bjällror pinglade. Att se uppemot bergsidorna och uppleva alla de olika nyanser av grönt - olivträd, johannesbrödträd, pinjer, cypresser, mm.Det var trångt på gatan så det var en upplevelse att se hur skickligt busschaufförena manövrerade sina stora fordon mellan parkerade bilar.
I resans fortsättning passerade vi Sollertunneln under bergen och sedan motorvägen mot huvudstaden Palma där vi besökte Svenska Kyrkan. Vi drack kaffe och deltog i gudstjänsten kl. 18 på temat "Växa i tro". Prästen hade en ballong som illustrerade det budskap han ville förmedla. Då man blåser i ballongen växer den, ytan mot världen blir större. Den kan bli ganska stor, men till sist kan den spricka om man låter påfrestningen bli för stor. Med detta ville han illustrera växandet. Själv tänkte jag mig en ytterligare utvikning på liknelsen: då man blir gammal så går luften långsamt ur och ytan mot världen minskar. Och den kan bli mycket liten och skrumpen mot slutet.
Psalm 218:3 Det är nog, o Gud, att veta att jag lever i din hand.

gladiolusline

Måndag 25 april - Vår bröllopsdag. En solig morgon. 9.30 gick bussen mot Palma utmed kustvägen. En liten tur utmed gamla stadsmuren och sedan till den gotiska katedralen La Seu. Där var det mycket trappor och det blev jobbigt för oss båda.
Stadsvandring i gamla stan är ingenting för oss som inte kan hänga med guiden. Man uppfattar inte mycket av det man ser. Vi var inne i de romerska baden. Därutanför var en skön trädgård med blommande doftande träd och mycket blommor. Sedan besökte vi Santa Clara-klostret där akacian blommade utanför kyrkporten. Men sedan blev det en lång vandring genom smala gator, förbi rådhuset och stora torget till en bodega "Celler sa Premsa" där vi bl.a. fick Paella, en typisk rätt.
Sedan var det buss hem till hotellet. Strax utanför den gamla stadsmuren står en rad gamla fina väderkvarnar. Det var 30 grader i skuggan. R tog en lur medan jag gick runt för att orientera mig i omgivningarna. Bara jättestora hotell och stengator och så den stora sandstranden. Gatorna utmed stranden är som vanligt fyllda med smårestauranter och småbutiker.
På kvällen gick vi till den allra närmaste restauranten "Sopranos" där vi åt en utvald middag på var 51:a bröllopsdag - men det var ingen måne denna kväll. Jag minns månen på Kreta då vi firade 40 år.
Det märks att vi är mera västerut för att det är ganska mörkt på morgnarna men ljust så länge på kvällen.

gladiolusline

Tisdag 26 april Bussen gick som vanligt 9.30 och denna dag norrut. I rondellerna vid motorvägen ser man nästan alltid en skulptur, ofta en luftig konstruktion av järnstänger, eller en figur i sandsten.
Jag försökte som vanligt botanisera från bussfönstret utefter vägkanterna men det var omöjligt. Jag kunde i alla fall uppfatta att vägkantsfloran är annorlunda än hemma. Första etappen gick genom mandelfälten, de miljoner mandelträd som fyller slätten. Det finns ungefär sex miljoner mandelträd på Mallorca. De har blommat i januari- februari och nu var det kart. Efter passagen av den centrala staden Inca där vi åter kunde beundra många blommande träd, t.ex. rosentamarind och judasträd, blev det en väg upp i bergen igen på en gammal pilgrimsled som serpentinade upp till det gamla klostret Lluc -- Sanctuary of Mare de Déu de Lluc Mallorcas hjärta. Det är en urgammal kultplats som har central betydelse för mallorkinerna bl.a. för den svarta madonnan i kyrkan. Madonnan är 61 cm hög och har en krona av silver. Klostret är från korsriddarnas tid. Där finns också en internatskola för gossar. Vi fick höra dem sjunga till Marias ära i en kort gudstjänst i klosterkyrkan. Då var hon framme ovanför altaret i högkoret. Annars är hon i sitt kapell bakom altaret.
I klosterträdgården blommade blå veronika krypande på marken, trasten sjöng och sparvar kvittrade. De gröna träden var nyligen utspruckna och grönskan ljus och fräsch. I bergen här uppe växer stenek som är ursprunglig på Mallorca. De flesta andra träd är inplanterade under århundradenas gång. Bergskedjan är till stor del naturskyddat område. Bergarten är kalksten.
Bussen gick vidare genom bergen mot Pollença där en mycket festlig lunch stod uppdukad för oss. Mästerkocken Domingo García har fått många priser. Nu ville han servera en riktig mallorkinsk festmåltid. Det började med tapas av många olika slag, bl.a. fisk, lax, räkor, en underbar pastej, musselstuvning i musselskal, mini-fiskkrokett. Huvudrätten var stekt spädlamm - alldeles underbart knaprig och välbrynt - och så fick vi en fromage med bär till efterrätt. Det var alla de sorters bär, t.ex. svarta och röda vinbär, jordgubbar, björnbär. En verklig festmåltid och kocken fick en applåd av oss.
Så bar det av mot norra kusten Port de Pollença och genom det stora turistområdet Alcúdia och tillbaka söderut. En avtagsväg västerut till byn Campanet där man hittat grottbildningar inne i ett berg. Vi kunde gå en guidad tur genom grottorna, R och flera andra gick inte ner, jag gick en liten bit men vände för det var litet för besvärligt för mina ben. Men jag såg en stor del av de fantastiska miljoner år gamla bildningarna.
Vi som satt på terrassen och väntade på grottvandrarna hade inte den sämsta delen. Det var ljumt i luften, underbar utsikt över ett pastoralt landskap. Fridfullt att sitta där i doften från blommande apelsinträd och höra pinglande bjällror på betande boskap nedåt sluttningen. Det är stora åkrar där man odlar spannmål, grönsaker och potatis. Som vindskydd planteras cypresser utmed dikesrenarna.
Återfärden gick inte motorvägen utan den gamla vägen genom byarna Binissalem, Consell och Sta Maria där man odlar vin. Men vi var ganska sömniga efter en solig dag med mycket mat.
På kvällen bara satt vi i lugn och ro på balkongen och drack te innan vi gick till sängs.

gladiolusline

Onsdag 27 april Fortfarande strålande solskensväder. Denna dag gick bussresan österut över slätten där de gamla vindpumparna är ett karakteristiskt inslag. Man ser stora växthus och marker där man täckt med vit plast. Jorden är röd och bördig. Det som blommar på ängar och vägkanter så här års är t.ex. vit eller oftast gul kranskrage, fibblor, en rödlila blomma som ofta var vild gladiolus. Men det kunde också vara det hemifrån välkända tjärblomstret.
Det är mycket cyklister ute på vägarna på Mallorca, och dem ser man överallt inte minst på de branta bergsvägarna. Vilken prestation!
Första målet var den gamla staden Sineu mitt på ön där det hålls stor marknad varje onsdag. Många kringresande försäljare slår upp sina bodar, men det ursprungliga är lokala försäljare av kött, grönsaker, fjäderfä, mm. Vi gick upp till toppen där kyrkan ligger och satt där en stund. Under vägen tillbaka till bussen som parkerats vid järnvägsstationen köpte vi blandade nötter. Och tåget gick just då vi körde från stationen.
Nästa mål var berget Randa 548 m.ö.h. På toppen har franciskanerna kloster, kyrka och härbärge, Santuari de Cura. Då bussen serpentinade sig uppåt hade vi goda tillfällen att iaktta växtligheten på bergssidorna. Dessa enstaka berg ute på slätten består av sandsten, och man kunde vid branta vägkanter se att det är en lagrad bergart. Växtligheten var så här års dominerad40 av klipprosen Cistus albidus eller släktingar till denna.
Vi åt vår lunch i klostrets restaurant, beundrade utsikten - man kan där se nästan hela ön Mallorca eftersom berget ligger ganska solitärt på slätten.
Så småningom var det tid att dra vidare och även denna gång var målet ett franciskanerkloster. Det utvalda finns i Arenal, Nuestra Senõra de los Angeles, La Porciùncula,, där man har byggt en kyrka med underbara glasmålningar inspirerade av Franciskus Sång till broder Sol. Kyrkan invigdes 1956. Lillemor läste en översättning till svenska av denna. I svenska psalmboken finns en översättning gjord av Olof Hartman

gladiolusline

Torsdag 28 april Hela natten hörde vi en katt som jamade, först trodde jag att det var utanför men senare verkade det som om ljudet kom från ventilationssystemet.
Dagen var utan gemensamt program och R låg och sov på förmiddagen medan jag gick ut och letade efter naturen. Det mest naturliga jag hittade var ett ruderatområde bakom hotellet där jag kunde hitta en del vilda växter. En stor del av ytan var täckt av en underbar rosaskimrande vinda, men jag hittade också kranskrage, fibblor, cikoria, veronika, en röd krypande ört, vildgladiolus, vitklöver, vallmo, groblad, skärvfrö och flera vackra gräs.
I trädgården vid hotellet såg jag att flera av palmerna blommar! Jag har aldrig tänkt på att också dessa har blomning. Jag badade i poolen två gånger under dagen. Vi gjorde en sopplunch i vårt pentry och åt på balkongen. Jag försökte få med mig R på en promenad men att trängas med folk på de stenlagda gatorna mellan hotellen är verkligen inte inbjudande till strövtåg.

gladiolusline

Fredag 29 april Solsken och strålande sikt. Dagens bussresa gick åt sydväst där vi först följde kusten och såg bebyggelsen som vuxit upp under de senaste dekaderna. Vi stannade i den f.d. fiskebyn Port d’Andratx där vi fikade på ett av de många kaféerna i hamnen. Vi såg segelbåtar ute på havet och inandades havsluft.
Sedan tog bussen oss med upp i bergen på en slingrande väg med många kurvor där busschaffören tutade innan han gick in i de skarpa kurvorna. Svensken Stellan Lundquist har startat vinodling där uppe med centrum i en gammal biskopsgård från 1300-talet. Den heter Bodega Son Bosch. Vi fick smaka många olika viner av deras tillverkning. Ett vitt, ett rosé, fyra röda av olika årgång samt som avslutning ett mousserande vin som dock inte var deras eget. Till det senare fick vi en smakbit av det mallorkinska bakverket "Ensaimada" och innan dess hade vi fått olika sorter tapas. Deras vin heter Santa Catarina. Vi sjöng svenska vårsånger under ledning av kantor Ragnar från Avesta. Det var så fint ute på gården mellan de gamla husen. Utanför huset blommade apelsinträden och spred sin underbara doft.
Vidare, vidare, nu till Miro-museet i Palma där vi kunde se några av denna konstnärs arbeten i en intressant byggnad ritad av arkitekten Rafaél Moneo. Huset är byggt så att husen i omgivningen trollas bort och endast havet syns genom fönstren. Delvis är väggarna byggda av alabaster vilket ger ett mycket speciellt ljus.
I bussen hem reciterade Lillemor texten Änglamark. Den gör sig så fint då den läses på detta inkännande sätt. Hon vill gärna att man ska värna om den ursprungliga naturen på ön. Också på vårt hotell hade man vissa insatser, t.ex. sopsortering.
Hemkomna var det tid för ett dopp i poolen innan vi samlades till gemensam avskedsmiddag med räkcocktail, fisk och glassufflé i en restaurant nere vid stranden. Lillemor avtackades för sitt välkomponerade program och all kunskap hon delat med sig av.
Vi sjöng också nu under ledning av Ragnar - Här är gudagott att vara.

gladiolusline

Lördag 30 april Hemresedag- Vi som skulle med Stockholmsplanet hade ganska bra tid, buss från hotellet 8.55 så vi hann äta frukost etc. Vår son Per mötte på Arlanda, och så kom vi till Aspvägen där vi träffade familjen.
Syrenens knoppar stod tjocka, narcisser blommade utanför huset, trast och andra fåglar sjöng. Men gräset har inte börjat grönska ännu.
Familjen gick till scouternas majbrasa på kvällen men vi var trötta och kröp i säng.

gladiolusline

Några sammanfattande tankar efter resan:
Vad minns jag? Vad har gett mig de bästa minnena?
Ett axplock ur mina minnesbilder:
Per Thelanders predikan med ballongen i Svenska Kyrkan.
Den stilla trädgården vid romerska baden i Palma.
Sitta på terrassen i Campanet i solskenet - Apelsinblomsdoft och pinglande bjällror från betande boskap.
Den underbara utsikten från klostret Santuari de Cura på berget Randa. Hela ön för mina fötter. Den stora bergskedjan i väster med alla sina toppar och dalar.
Blommande cistus (klippros) på bergens sluttningar då vi slingrade uppåt, uppåt i kurvorna.
Glasmålningarna i franciskanernas kyrka Porcíuncula, s’Arenal, underbara glasmålningar inspirerade av Franciskus Sång till broder Sol. Att Lillemor läste den fullständiga texten i svensk översättning förstärkte intrycket. Och jag sjöng inom mig psalm 23.

gladiolusline

clickPhotos from the trip  clickDiary in English