Söndag 9 maj. Vi tog det lugnt på morgonen, låg och läste eller sov.
magnolia Staden Karlsbad ligger oerhört vackert mellan höga skogklädda åsar. Magnolian blommade i parkerna Efter frukost strövade vi genom kolonnaderna och smakade på vattnet i de varma mineralrika källorna. Nu skulle resans clou komma enligt Leif. Han fick Jaroslav att deklamera "Sång till månen" ur Antonín Dvorák's Rosalka vid en av källorna. Sagan om Rosalka på engelska har du här! rosalka2-min.jpg (1807 bytes)

Lunchen bestod av en rik soppa med potatis, svamp, vitlök, kummin och persilja, följt av spenatfylld fläskrulad och apfelstrudel som efterrätt.
Efter lunch var det en utflykt med bussen till Loket. I bussen fick vi höra en sångerska sjunga "Sång till månen" från kassett, så nu fick vi även den musikaliska upplevelsen.
Vägen ut från Karlsbad serpentinar uppför de branta höjderna omkring staden och man får en vacker utsikt över platsen från flera håll. Det ångar ur floden av de varma källorna på vissa platser. Porslinsfabriker och bryggerier mm i omgivningen. Den berömda böhmiska likören "Becherovka" tillverkas också i Karlsbad. Becherovka är en örtlikör som är nästan obligatorisk som fördrink vid middagar i Böhmen. Becherovka

Vi såg stora brunkolsfält uppåt nordväst och jag fick ett intryck av att denna del av Böhmen är mycket präglad av industrier. Färden gick till Loket - en stad som även den ligger i en flodslinga med en gammal borg på toppen. Men denna borg är inte ägd av staten utan det var innevånarna själva som tagit på sig att återställa och underhålla den.
Loket Vi vandrade upp till borgen, som vanligt kom R och jag sist i den långa raden av oss 28 medresande i gruppen, vi var inte äldst men hade tydligen de största besvären att hänga med i uppförsbackar och annat. Den lokala guiden var mycket rolig men talade en särpräglad engelska - det var allt bra att Leif tolkade, så som han f ö gjort vid alla tillfällen då en lokal engelsktalande guide skötte själva visningen.

Fåglarna sjöng - bofink och trast och lövsångare och grönfink och rödhake. Det var ljuvligt i parken då vi kommit ner från borgen. Naturen påminde om den som jag minns från Watermeet i Exmoor. Lundstjärnblomma var det gott om under bokarna.
På kvällen var det avskedsmiddag i "Lilla Versailles" en liten restaurang i ett grönt område. Gustaf talade och tackade Leif och Jaroslav och Jirí. Vi åt inte lika tjeckiskinspirerad mat som tidigare under resan, det var en sallad, kycklingfilé med honungssås, en persikohalva och potatiskroketter och som efterrätt tresmaksglass med kolasås och kaffe.
JiriMåndag 10 maj avresedagen. Bussen gick strax före halv tio och nu gick färden genom ett agrart landskap mot Prag. Fält och kullar i början, mera platt landskap närmare Prag. Stora fält med humleodlingar - det går naturligtvis åt en hel del av den varan till det goda ölet. Leif sa vid flera tillfällen att han såg en tornfalk, men vi som satt längre bak i bussen kunde inte se dem.
Genom Kladno med en jättestor nedlagd stålindustri där mellan 15000 och 20000 blivit arbetslösa...och förbi Lidice, by som totalförstördes 10 juni 1942 av tyska SS i en av de mest brutala aktioner mot civilbefolkning som ägde rum under andra världskriget. Sedan riksprotektorn Heydrich 1942 mördats av tjeckiska fallskärmssoldater (utsända från London) beskylldes bybefolkningen, ca 500 människor, för del i attentatet. På Hitlers order arkebuserades alla män över 16 år, medan alla kvinnor fördes till koncentrationslägret Ravensbrück och barnen sändes till "förtyskning" i SS-läger. Byns alla byggnader utplånades. Den ansvarige tyske officeren dömdes till döden och avrättades 1946. Lidice återuppfördes samma år och blev nationellt minnesmärke. (citat ur Bonniers uppslagsbok)
På flygplatsen blev det avskedstagande, incheckning, inköp av Becherovka och så småningom den korta flygturen till Arlanda. Det var ganska dålig service på flyget, vi är väl bortskämda med hur det brukar vara på SAS och British Airline. I Sverige regnade det och var bara några grader över nollpunkten, en kontrast mot det sköna försommarvädret i Böhmen. Vi tog en taxi hem till Per i Helenelund och så var resan slut.

Tillbaka till början
Där finns många länkar till andra sidor om Prag och Tjeckien

Kommentar: Ortnamnen har angivits i sin tyska namnform eftersom den ligger bäst till för våra svenska tungor. Jag har inom parentes satt den tjeckiska formen men utan vissa av de erforderliga accenttecknen.

singing bird Musiken (om du kan höra den) är böhmisk.